Ingefära

Min favorit bland kryddorna i skafferiet är ingefäran. Inte älskar jag den enbart för dess smak som verkligen passar i nästan allt från te till bakverk och mat. Jag älskar den minst lika mycket för de medicinska egenskaper den besitter. Allra bäst är det givetvis att använda sig av färsk ingefära men den torkade fungerar nästan lika bra.

Har du problem med din matsmältning kan en kopp ingefärste före eller efter maten vara en god hjälp på vägen. Likaså hjälper den om du har problem med gaser i magen och den stimulerar aptiten om du av någon anledning har svårt att äta. Till och med vid diarréer kan den vara lindrande, helt tvärtemot vad man kanske tror när man känner ingefärans starka smak.

Inte bara för magen kan ingefära vara till god hjälp. Lider du av inflammationer i kroppen kan det lindra att äta eller dricka lite ingefära varje dag. Är du osäker på hur mycket du ska ta finns det ingefärskapslar att köpa på hälsokostbutikerna. Använder du torkad ingefära räcker det med så lite som ett kryddmått som röres ner i hett vatten eller olja. Rekommenderad dos om du använder färsk ingefära som lindring vid inflammationer är 4 gram om dagen, även om det givetvis kan variera från person till person.
Är du gravid kan det vara en god idé att minska dosen men du behöver som sagt inte stora mängder för att uppleva ingefärans positiva effekter. Ett kryddmått av den torkade kryddan väger strax över ett gram och mer än så är sällan nödvändigt.
Vid förkylning är nästan ingenting så effektivt som ingefära och den kan även tas i förebyggande syfte. Den anses också vara bakteriedödande, urindrivande och allmänt renanade för kroppen.