Blåbär

Det är sött, det är blått, det är användbart i både syltning, bakning och saftning och det finns dessutom att hitta i nästan varje skog. Ändå är inget av det här det jag älskar mest med blåbäret. Det jag allra mest tycker om med det här goda bäret är dess hälsofrämjande egenskaper.

Under väldigt lång tid har blåbäret varit uppskattat för sina hälsobringande och läkande egenskaper och idag kan du även köpa det i tablettform på hälsokosten. Personligen rekommenderar jag att alltid försöka använda alla växter och naturprodukter i en så naturlig form som möjligt. Om du kan plocka bäret och frysa in, alternativt torka, för hela året är det alltid det bästa. Dessutom är det bra för både kroppen och själen att komma ut en stund i naturen.

Oavsett om du är förstoppad eller om du lider av diarre kan du använda dig av blåbär. Bäret innehåller också massor av vitaminer och även antiinflammatoriska ämnen som kan hjälpa den som lider av IBS eller av värk i kroppen. Att de dessutom, trots sin söta smak, är tämligen kalorisnåla gör det bara ännu bättre.
Bland de näringsämnen som finns i blåbär hittar du bland annat magnesium och kalium vilka sägs hämma och motverka hjärt- och kärlsjukdomar. Det finns forskning som pekar på att 150 gram blåbär om dagen minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar med upp till 15% och än så länge finns det inget som pekar på att det skulle vara skadligt att äta dem varje dag. Blåbären är dessutom mycket rika på antioxidanter och bladen sägs dessutom till viss del kunna reglera blodsockernivån.
Som om inte listan med goda egenskaper skulle räcka så är blåbär också bra för ögonen. Det här är med andra ord ett riktigt mirakelbär.