Mindfulness del 1

Som utbildad mindfulnesscoach har jag ibland mött människor som bett mig att enkelt förklara vad mindfulness innebär.
Det enkla och korta svaret på den frågan är att mindfulness är att vara helt närvarande här och nu i allt som är. Närvarande i din känsla, i din kropp och i rummet där du befinner dig.
Ofta går våra hjärnor på högvarv. Vi oroar oss över hur vi ska hinna med allt i morgon på jobbet. Vi är bekymrade över ekonomin. Vi känner ångest över den där onödiga konflikten vi hade i morse med vår partner och är rädda för att den ska fortsätta när vi kommer hem. Och så fortsätter vår hjärna att jobba på högvarv och vi blir mer och mer stressade. Det enda sättet att bota det här är att lära oss att vara i nuet. Det är där mindfulness kan hjälpa oss.

En enkel övning i att lära sig att uppleva närvaro är att redan på morgonen när vi vaknar ställa sex stycken alarm på vår mobil. Det bör vara ett par timmar mellan varje alarm.
Varje gång alarmet ringer, släpp allt du håller på med, bli närvarande för en minut och ställ dig själv några enkla frågor:
Hur känns det i kroppen just nu?
Vilka känslor har jag?
Hur ser det ut i rummet omkring mig?
Vad hör jag?
Kan jag känna några dofter?
Oavsett vad du känner, fysiskt eller emotionellt, värdera inte känslan. Du behöver bara konstatera att den finns där och acceptera den.
Gör det här i ett par veckor, det kräver träning för att låta det blir en automatisk del av vår vardag. Efter någon vecka kanske du slipper ställa alarmet och kommer ihåg att stanna upp ändå några gånger varje dag.

Precis så här enkelt kan mindfulness vara!
Jag berättar mer vid ett senare tillfälle.
Tack för att du ville läsa min blogg!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *